5 valkuilen weet wat je eet

Wist je dat er 5 valkuilen zijn waar veel consumenten in trappen in de supermarkt? Zonde als jij er ook intrapt terwijl je graag gezonde keuzes wilt maken. Ben je benieuwd naar deze valkuilen? Lees dan snel verder.  

Ik weet het nog goed, jaren geleden, dat ik regelmatig verdwaald door de supermarkt liep. Zoveel keus, zoveel opties. Welke granola is het gezondst? Moet ik letten calorieën, koolhydraten of vetten? Ik vond het allemaal behoorlijk verwarrend.  

Inmiddels heb ik hier gelukkig geen last meer van. Ik weet namelijk precies waar ik op moet letten. En waar ik in afgelopen jaren achter ben gekomen is dat er 5 valkuilen zijn waar wij als consumenten intrappen in de supermarkt. Ik bespaar jou graag dezelfde fouten vandaar dat ik vandaag deze 5 valkuilen met je deel.

Valkuil 1 Loze kreten en claims op een verpakking

Voedingsclaims op een verpakking worden gebruikt om een eigenschap van een product op een positieve manier te benadrukken. Dit betekent echter niet dat een product ook daadwerkelijk gezond is. Fabrikanten maken voornamelijk gebruik van claims om een bepaald voordeel te behalen ten opzichte van een vergelijkbaar concurrerend product en proberen daarmee hun product gezonder te laten lijken. Dit kan behoorlijk misleidend zijn.

Om een claim te mogen gebruiken moet het wel aan bepaalde eisen voldoen en het moet op de Europese lijst van goedgekeurde claims staan. Voorbeelden zijn ‘bron van vezels, light, rijk aan omega-3 vetzuren of zoutarm.’

En dan heb je nog de loze kreten. Hieraan zijn geen regels verbonden. Voorbeelden zijn: vers, ambachtelijk of vers uit de oven. Dit soort kreten klinken heel aantrekkelijk, maar zeggen in principe weinig over het product. Een brood dat ‘ambachtelijk’ is, kan net zo goed in een fabriek gemaakt zijn.

Vraag jezelf eens af ben jij gevoelig voor deze kreten en claims op verpakking?

Valkuil 2 Verleidelijke afbeeldingen en foto’s

De verpakking van een product moet onze aandacht trekken, ons een goed gevoel geven en de juiste suggesties wekken. Aantrekkelijke afbeeldingen en foto’s zijn hiervoor uitermate geschikt. Marketingtechnisch is dit enorm interessant. Welke kleuren, vormen en ingrediënten hebben een positieve invloed op ons koopgedrag? Dat is een vraagstuk waar marketingexperts zich dagelijks mee bezighouden. Vaak met misleiding tot gevolg.

https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/tf6/2/16/1f609.png

Hoe vaak kies jij een product op basis van hoe de verpakking eruitziet? Waarschijnlijk denk je nu dat overkomt mij nooit, maar geloof me we worden vaker beïnvloed dan we denken .

Valkuil 3 Lightproducten

We worden er tegenwoordig mee om onze oren gegooid in de supermarkt: lightproducten. Lightproducten wekken de indruk gezond(er) te zijn, maar is dat ook daadwerkelijk zo?

Wanneer heb jij voor het laatst een lightproduct gekozen in plaats van een ‘normaal’ product omdat je denkt dat het gezonder is?

Want wat zegt de claim ‘light’ over een product? Het betekent dat er 30% minder kilocalorieën, zout, vet of suikers in zitten dan een vergelijkbaar product. Maar dit wil niet altijd zeggen dat het gezonder is.

Valkuil 4 Portie groottes

Vergelijk jij producten op basis van porties? Misschien ben je er dan weleens tegenaan gelopen dat niet alle porties van vergelijkbare producten hetzelfde zijn. En dat kan kloppen. Fabrikanten mogen namelijk zelf bepalen wat zij als portiegrootte hanteren. Dus waar Quaker Cruesli 45 gram als portiegrootte hanteert, kan een vergelijkbare fabrikant 30 gram hanteren.

Verwarrend? Jazeker. En daarom dus valkuil nummer 4!

Valkuil 5 Natuurlijke naam van e-nummers

E-nummers staan sinds een aantal jaar behoorlijk ter discussie. Het is daarom niet gek dat veel mensen ze proberen te vermijden. Fabrikanten zijn daarvan goed op de hoogte en spelen daar op een slinkse manier op in door de natuurlijke naam te gebruiken in plaats van de e-nummers.

Het is verplicht om elke stof, die is gebruikt bij de totstandkoming van een product, te vermelden op de ingrediëntenlijst. Zo ook e- nummers. Een fabrikant mag zelf bepalen hoe hij een e-nummer vermeldt: met de natuurlijke stofnaam of het e-nummer. Bijvoorbeeld polydextrose in plaats van E 1200 (verdikkingsmiddel en vulstof).

Op deze manier herken jij als consument een stof niet snel als e-nummer. Hiermee probeert een fabrikant een product een beter imago te geven en voordeel te behalen ten opzichte van een concurrerende aanbieder.

Dit zijn de 5 valkuilen waar je als consument niet in wil trappen. Ben je benieuwd hoe je deze valkuilen kunt voorkomen? Ik heb alles wat ik weet, als voedingsdeskundige, over de juiste keuzes maken in de supermarkt voor je gebundeld in een snelcursus. Ik laat je zien hoe je deze valkuilen kunt voorkomen, hoe je een ingrediëntenlijst leest en nog veel meer. Ook heb ik veel handige checklists voor je gemaakt die je mee kunt nemen naar de supermarkt. Na zelf jarenlang te hebben gestruggeld in de supermarkt wil ik het jou met deze snelcursus zo makkelijk mogelijk maken. Ik zou willen dat ik toentertijd zo’n cursus had om te volgen ;-).

5 valkuilen die je wilt voorkomen in de supermarkt

Ook iets voor jou?