fbpx

meest gemaakte fouten bij afvallen the body practice

Als het gaat om afvallen zijn er een aantal veel gemaakte fouten die je niet wilt maken. Ze behouden je ervan om die kilo’s (blijvend) te verliezen. Ik geef je vandaag de 5 meest voorkomende fouten en tips hoe je ze aanpakt.

De 5 meest gemaakte fouten bij afvallen

  1. Een dieet volgen

Eerder schreef ik er al een blog over (Waarom diëten niet werken, maar dit wel). Diëten lijken op korte termijn effectief te zijn, maar helpen je niet om langdurig gewicht te verliezen. Als het dieet voorbij is of je stopt ermee omdat je het niet kan volhouden kom je vaak alle verloren kilo’s (of meer) weer aan. Dat is natuurlijk niet wat je wilt! Bovendien zijn de meeste diëten niet haalbaar op de lange termijn en kunnen ze zorgen voor ernstige tekorten aan belangrijke voedingsstoffen. Stop daarom met diëten en start met leven en genieten.

Creëer een gezond voedingspatroon bestaande uit gezonde vetten, veel groenten & fruit, de juiste koolhydraten en hoogwaardige eiwitten. Kies voor voeding  dat jou in staat stelt om jouw doelen te behalen (en te behouden), te genieten van het leven en plezier te hebben.

  1. Kiezen voor light producten

Light producten lijken misschien dé oplossing als je wilt afvallen, maar zijn dat absoluut niet. Allereerst bevatten light producten vaak veel suikers en andere toevoegingen om de smaak te verbeteren[1]. Hierdoor zijn ze niet alleen ongunstig voor gewichtsverlies, maar komen ze ook je algehele gezondheid niet ten goede. Daarnaast zorgen light producten in vergelijking met het normale product niet voor dezelfde voldoening[2]. Dit leidt ertoe dat je er meer van gaat eten om datzelfde gevoel van voldoening te krijgen. Maar dat is niet het enige! Ook vanwege het feit dat mensen in de veronderstelling zijn ‘goed bezig te zijn’ gunnen zichzelf vaak wat extra’s waardoor ze onnodig extra calorieën binnenkrijgen [3].

Blijf zoveel mogelijk uit de buurt van light producten en kies liever voor magere in plaats van light producten als je wilt afvallen. Daarnaast zou de basis van je voeding moeten bestaan uit de voedingsmiddelen die ik hierboven heb omschreven.

  1. Koolhydraatarm eten

Ik heb goed nieuws: Je wordt niet dik van koolhydraten! Je komt aan doordat je meer calorieën binnenkrijgt dan dat je verbruikt en niet van koolhydraten an sich. Het maakt niet uit waar het teveel aan calorieën vandaan komt. Dus koolhydraten vermijden is nergens voor nodig als je wilt afvallen. Bovendien vormen koolhydraten de voornaamste bron van energie voor ons lichaam en onze hersenen en zorgen ze voor een verzadigd gevoel.

Kies voor de juiste bronnen van koolhydraten zoals volkoren producten, groenten, fruit en peulvruchten. Laat de bewerkte koolhydraten zoals koek, snoep, bewerkte ontbijtgranen en voorverpakte maaltijden voor wat het is.

  1. Te veel of te weinig eten

Je valt af wanneer je minder calorieën (=energie) binnenkrijgt dan dat je verbruikt. Het is echter ook mogelijk om te weinig calorieën binnen te krijgen met alle gevolgen van dien. Te laag in calorieën kan ertoe leiden dat je lichaam spieren gaat afbreken voor energie en je stofwisseling wordt trager wat uiteindelijk ervoor zorgt dat je minder of zelfs niet meer zult afvallen [4] [5].

Het kan ook voorkomen dat je denkt ontzettend goed bezig te zijn terwijl je stiekem toch te veel calorieën binnenkrijgt waardoor je niet afvalt. Gezonde, nutriëntrijke voedingsmiddelen zoals zalm, noten en avocado zijn behoorlijk calorierijk dus ondanks dat dit soort voeding gezond is kan het toch leiden tot een calorieoverschot waardoor je niet afvalt. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat we vaak onderschatten hoeveel calorieën iets bevat waardoor we denken minder calorieën binnen te krijgen dan daadwerkelijk het geval is [6] [7].

Voorkom dat je te veel of te weinig binnenkrijgt door etiketten van producten te lezen, je maaltijden in te voeren in een app of goed op je portiegrootte te letten.

  1. Hopen op een quick fix

Helaas, een quick fix bestaat niet. Je bent ook niet in een paar dagen of weken aangekomen dus je kan niet verwachten dat je op korte termijn die kilo’s ook weer kwijt bent. Te snel te veel willen afvallen is niet realistisch. Daarnaast blijkt het niet effectief te zijn. Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat mensen eerder stoppen met hun pogingen om af te vallen wanneer zij veel resultaat verwachten in een korte tijd[8].

Stel haalbare doelen en neem de tijd om aan jezelf te werken.

Laat deze 5 valkuilen jou niet langer in de weg staan om die overtollige kilo’s te verliezen. Volg mijn tips en zeg voorgoed gedag tegen die extra kilo’s.

Heb je hulp nodig om op een gezonde manier blijvend gewicht te verliezen? Ik kan je daarbij helpen. Met mijn uitgebreide begeleiding The Body Practice Lifestyle leg ik samen met jou de basis voor een levenslange gezonde leefstijl. Niet meer diëten, jojo-en of maaltijdvervangers, maar een gezonde en fijne leefstijl waarbij je dagelijks kunt genieten van een fit en gezond lichaam. Dat wil jij toch ook? Neem voor meer informatie contact met me op. Ik help je graag verder!

 

Ook iets voor jou?