fbpx

Er wordt veel gezegd en geschreven over eten en het ‘perfecte’ eetpatroon. Zeker als gaat om afvallen. Je krijgt op Google miljoenen hits van websites die claimen dat ze het perfecte dieet voor je hebben. Je wordt om de oren gegooid met tips en methodes. Zo zou je na 20:00 niet meer moeten eten, want alles wat je na 20:00 eet wordt direct opgeslagen vet. Of je moet iedere 2,5 á 3 uur eten om je stofwisseling op gang te houden.

Veel van deze adviezen kloppen niet en zorgen daarom helaas voor de nodige verwarring. Ook ik heb hier jarenlang last van gehad. Gelukkig inmiddels niet meer en ik hoop jij ook (minder) na het lezen van deze blog. Ik ga namelijk veelvoorkomende voedingsadviezen ontrafelen. Dus ik zou zeggen doe er je voordeel mee.

  • Voedingsmythe 1: Eten na 20:00 maakt je dik.

Ons lichaam heeft geen magische knop die ervoor zorgt dat alles wat we na 20:00u eten wordt opgeslagen in vet. Ons lichaam is prima in staat om een maaltijd na 20:00u ’s avonds te verteren. Sterker nog, ons lichaam gaat 24 uur per dag door met verteren en verwerken van wat wij binnenkrijgen. Het is dus niet zo dat je lichaam na een bepaalde tijd automatisch overgaat op vetopslag. Dit gebeurt pas als je over de hele dag gezien meer energie (=kcal) tot je neemt dan dat je verbruikt. Alle kcal die je lichaam niet verbruikt worden opgeslagen in het lichaam. En dat gebeurt niet direct in de vorm van vet. De energie die je teveel binnenkrijgt wordt eerst opgeslagen in je lever en je spieren en als die voorraden vol zijn dan pas wordt het eten opgeslagen als vet.

Je kunt dus met een gerust hart ’s avonds nog wat eten zonder dat je bang hoeft te zijn dat dit direct op je heupen gaat zitten. Tenzij je natuurlijk hierdoor boven je caloriebudget komt ;-).

  • Voedingsmythe: E-nummers zijn ongezond.

E-nummers worden vaak in een slecht daglicht gezet, maar dit is niet terecht. Wist je dat de ‘e’ in e-nummer staat voor ‘Europa’? Deze ‘e’ geeft aan dat de additief veilig is bevonden door de Europese Voedselveiligheid Autoriteit en daardoor veilig gebruikt kan worden in producten. Voordat een stof een e-nummer krijgt, wordt het eerst grondig onderzocht om te kijken wat de functie is en of het veilig is voor mensen.

Een e-nummer is dus niet per definitie ongezond voor je. Zeker niet als je je bedenkt dat er in de natuur ook e-nummers voorkomen. In tomaten vind je bijvoorbeeld E160. Dit is een rode kleurstof. De natuurlijke naam van dit e-nummer is lycopeen. Fabrikanten onttrekken deze kleurstof uit rijpe tomaten om het vervolgens te kunnen gebruiken in andere producten.

De meeste pure en natuurlijk producten bevatten dus ook e-nummers en hierdoor kun je niet per definitie zeggen dat e-nummers ongezond zijn.

  • Voedingsmythe: meergranenbrood is gezonder dan bruinbrood.

Ben jij er weleens ingetrapt dat je bij de broodafdeling kiest voor een meergranenbrood in plaats van ‘gewoon’ bruinbrood omdat je denkt dat het gezonder is? Ik wel. Een meergranenbrood leek in mijn ogen gezonder omdat het een donker kleurtje had en bedekt was met zaden en pitten. Gelukkig weet ik inmiddels beter. Laat je niet misleiden door hoe een brood eruitziet. Dit zegt namelijk niks over hoe gezond het is. Bruinbrood is vaak gewoon een witbrood met een kleurtje.

Het meest gezonde brood is volkorenbrood. Hiervoor is namelijk de volledige graankorrel gebruikt. Dit in tegenstelling tot bruinbrood of meergranenbrood. Bij deze varianten bestaat het meel grotendeels uit het zetmeelrijke binnenste deel van de graankorrel. En laat dit nou net het deel zijn waar de minste voedingstoffen in zitten. De twee buitenste vliesjes van de graankorrel bevatten de meeste voedingstoffen zoals de vitaminen, mineralen en vezels. Kies daarom altijd voor volkoren en laat je niet afleiden door hoe het brood eruitziet of hoe het heet.

Ben je benieuwd hoe het zit met gluten? Lees dan dit blog Gluten: beter vermijden of toch niet?

is brood gezond the body practice
  • Voedingsmythe: suiker is ongezond voor je.

We krijgen regelmatig het advies dat we minder suiker moeten eten. Wat hier eigenlijk mee wordt bedoeld is dat we minder toegevoegd suiker moeten eten. En daarmee dus eigenlijk de producten die dit toegevoegde suiker bevatten zoals toetjes, sauzen, frisdrank en voorverpakte maaltijden. Suiker is in de basis namelijk niet ongezond voor ons. Sterker nog, suiker vormt de voornaamste bron van energie voor ons lichaam dus we zouden niet eens zonder kunnen. Wat wel goed is om te weten is het volgende: toegevoegd suiker is niet hetzelfde als suiker dat van nature voorkomt in producten zoals fruit, groenten en zuivel. De producten met natuurlijke suikers bevatten namelijk ook vitaminen, mineralen en vezels. Deze laatste zorgen er juist voor dat ons lichaam suiker langzamer opneemt waardoor het minder voor bloedsuikerpieken zorgt en het geeft ons lichaam gedurende langere periode energie[1].

Je kunt dus ook onmogelijk suikervrij eten omdat dit betekent dat je ook geen groenten en fruit meer kan eten. Je kunt wel letten op de inname van toegevoegd suiker.

  • Voedingsmythe: je wordt dit van vet.

Ik heb een uitgebreide blog geschreven ‘Word ik dik van vet?’ waarin ik je precies uitleg waarom dit een voedingsmythe is. Vet is een van de belangrijkste voedingstoffen voor ons lichaam en je wordt niet dik van vet.

word ik dik van vet the body practice
  • Voedingsmythe: vers is beter dan diepvries.

Het is niet nodig om te kiezen voor verse groenten of fruit als je denkt dat dit gezonder is dan diepvries. Diepvriesgroenten en -fruit worden direct na het oogsten ingevroren waardoor de voedingsstoffen behouden blijven. Soms is het zelfs zo dat diepvries meer voedingsstoffen bevat dan verse producten. Dit komt doordat in de tijd dat verse producten worden geoogst en bij jou op je bord liggen er voedingsstoffen verloren gaan. Een mix van diepvries en vers is een prima basis voor een gezond en gevarieerd eetpatroon. Daarnaast is diepvries langer houdbaar en vaak gunstiger voor je portemonnee.

Waar je wel op moet letten is dat je bij diepvriesproducten kiest voor een product dat geen toevoegingen bevat. Bijvoorbeeld geen spinazie á la crème of groenten aangemaakt met een saus.

  • Voedingsmythe: door afvallen gaat je lichaam in spaarstand.

Er wordt weleens gezegd dat wanneer je afvalt, je lichaam in de energiebesparingsmodus gaat en daardoor in een zogenaamde spaarstand terechtkomt. Dit is echter niet waar. Het kan zijn dat je lichaam zich aanpast aan het aantal kcal dat binnen komt waardoor het op een gegeven moment langer duurt voordat je op je streefgewicht bent. Maar dat heeft niks te maken met dat je lichaam in de spaarstand gaat.

Op het moment dat je afvalt veranderen de verhoudingen in je lichaam. Je lichaam wordt als het ware kleiner (lees: minder vetopslag). Wanneer je lichaam kleiner wordt heeft het minder energie nodig om zichzelf te onderhouden. Waar je eerst een calorietekort had van 200kcal is dat na een aantal kilo afvallen nog maar 125kcal. Hierdoor val je langzamer af, maar het wil niet zeggen dat het helemaal niet gebeurt[2][3].

  • Voedingsmythe: iedere 2,5-3 uur eten om je stofwisseling op gang te houden.

In deze video leg ik je uit waarom het een voedingsmythe is dat je iedere 2,5 á 3 uur moet eten om je stofwisseling op gang te houden. Bekijk dus zeker die video als je benieuwd bent.

Ik hoop dat je iets hebt aan de ontrafeling van deze voedingsmythes. Mocht je vragen hebben of andere voedingsmythes kent die je wilt laten ontrafelen door mij laat me dit dan zeker weten. Je kunt me vinden op Facebook, Instagram en LinkedIn. Of laat een bericht achter op de contactpagina.


Veelvoorkomende voedingsmythes ontrafeld