fbpx

Feit of fabel: bestaat er zoiets als goede en slechte voedingscombinaties? Sommige diëten beweren dat je bepaalde voedingsmiddelen beter niet kunt combineren omdat dit je spijsvertering en gezondheid ondermijnt. Maar klopt dit wel?

Wat zijn (goede en slechte) voedingscombinaties?

Het idee achter het maken van voedingscombinaties is dat niet alle voedingsmiddelen op dezelfde manier worden verteerd. Hierdoor zou je moeten opletten met welke voedingsmiddelen je met elkaar combineert zodat je jouw spijsvertering en gezondheid niet onnodig belast[1].

Goede en slechte voedingscombinaties

Diëten volgens de voedingscombinatie leer

Volgens het Ayurvedische dieet zijn er bepaalde voedingscombinaties die je beter niet kunt maken omdat dit belastend kan zijn voor onder andere je spijsvertering[2]. Ook het Hay Dieet gaat uit van de scheiding van voedingsmiddelen. Arts William Howard Hay (jaren ’20) geloofde dat je twee (zuur en alkaline) van de drie voedselgroepen (zuur, alkaline en neutraal) niet met elkaar zou moeten combineren omdat dit belastend zou zijn voor je gezondheid[3].

Tot zure voeding behoren eiwitrijke producten, zoals vlees en zeevruchten. Alkaline voedingsmiddelen zijn koolhydraten en zetmeelrijke producten. Tot slot heb je nog neutrale voeding waar bijvoorbeeld groenten onder vallen.

Waarom mag je bepaalde voedingscombinaties niet maken?

De regels rondom voedingscombinaties zijn op twee overtuigingen gebaseerd:

1. Niet alle voedingsmiddelen worden even snel verteerd.

Er zit een verschil in de snelheid waarin voeding wordt verteerd. Als je snel-verteerbare voeding combineert met langzaam-verteerbare voeding dan zou er een ‘file’ in je spijsverteringssysteem ontstaan. Dit zou spijsverteringsproblemen opleveren en niet goed zijn voor je gezondheid. Je kan last krijgen van verstoppingen, een opgeblazen gevoel, winderigheid en onnodige vetophoping in de maag.

Snel-verteerbare voeding zijn fruit en groentesappen. Ook water is snel-verteerbaar. Daarom wordt geadviseerd om bijvoorbeeld fruit nooit te combineren met andere voedingsmiddelen, maar het altijd los te nuttigen. Bij voorkeur vóórdat je iets anders eet.  

2. Verschillende voedingsmiddelen hebben verschillende enzymen nodig voor vertering.

Onze voeding wordt verteerd met behulp van enzymen (=verteringssappen)[4]. Deze enzymen zouden verschillende PH-waarden nodig hebben om hun werk te kunnen doen. Als je twee voedingsmiddelen combineert die andere PH-waarden nodig hebben voor vertering dan zou ons lichaam dat niet op hetzelfde moment kunnen verteren. Dit levert spijsverteringsproblemen en gezondheidsklachten op. Bovendien zou voeding er dan voor kunnen zorgen dat de PH-waarden in ons lichaam worden beïnvloedt, maar mocht dit het geval zijn dan is ons lichaam zelf prima in staat om de PH-waarden te herstellen[5].

Feit of fabel: zijn er goede en slechte voedingscombinaties?

Tot zover is er slechts een onderzoek gedaan naar de principes van voedingscombinaties. Hierbij is gekeken naar of een dieet gebaseerd op voedingscombinaties een effect heeft op gewichtsverlies. En wat blijkt? Bepaalde voeding juist wel en niet met elkaar combineren heeft geen ander effect op gewichtsverlies als een normaal gebalanceerd dieet voor gewichtsverlies[6].

Sterker nog, er is nog geen enkel wetenschappelijk bewijs gevonden voor de effecten van voedingscombinaties op ons lichaam.

Veel van de diëten gebaseerd op voedingscombinaties zijn meer dan 100 jaar oud en men wist toen veel minder van het menselijk lichaam. Onze huidige kennis komt niet overeen met de meeste principes van voedingscombinaties[7].

Ons lichaam: een prachtig, goedwerkende machine!

De spijsvertering van onze voeding begint al in onze mond en vindt dus niet alleen plaats in onze maag. In ons speeksel zitten namelijk al enzymen die zorgen voor de eerste vertering van koolhydraten. In onze maag gaat het proces van vertering vervolgens verder. Daarna de dunne darm en er vindt zelfs nog wat vertering plaats in de dikke darm[8]. Over het algemeen is ons lichaam dus prima in staat om verschillende soorten voeding tegelijkertijd in het spijsverteringsproces te verwerken[9].

Een gebalanceerde maaltijd

Er is dus geen wetenschappelijk bewijs dat er slechte voedingscombinaties zijn met een belastend effect op onze spijsvertering en gezondheid. Een gebalanceerde maaltijd bestaat uit een combinatie van de juiste koolhydraten, gezonde vetten en eiwitten.

Als jij merkt dat de principes van voedingscombinaties goed voor jou werken op dit moment dan kun je die principes zonder problemen blijven volgen. Zolang je maar luistert naar je eigen lichaam en focust op wat werkt voor jou. Er bestaat geen one size fits all of quick fix. Dat is ook de reden waarom elke begeleiding The Body Practice er anders uitziet en elke cliënt een ander succesverhaal heeft aan het eind van de begeleiding. Ben je benieuwd wat ik voor jou kan betekenen? Laat gerust een bericht achter op de contactpagina. Ik vertel je er graag meer over :-).

Goede en slechte voedingscombinaties: feit of fabel?